Der er blevet lagt svejselys ind i rundremisen. Næste skridt er installation af bankelyde.
Den 5. oktober var så dagen, hvor ”Modeljernbanedagen i Aalborg” løb af stablen. Vi i klubben var noget spændte på, om der nu kom nogen fordi. Det gjorde der heldigvis i en jævn strøm hele dagen.
Togene kørte på rundstrækningen og der blev leget med tog på andre dele af sporet.
En super dag i klubben og mange tak for indsatsen til alle mand.
Arbejdet med at montere lys under perrontaget og nedgangstrapperne til tunnelerne under banegården er i fuld gang. Der er mange ledninger, der skal monteres op gennem gulvet og søjlerne.
Et hyggeligt lille ”nusse” job.
Lige ledes arbejdes der på montering af lys i værkstedgravene i den store dieselremisse. Ikke det nemmeste job når det er små dioder og det hele foregår under bordet.
Udenfor skrider arbejdet med dekorering af selve remisseområdet frem og ”stensætningen” på det gennemgående dobbeltspor er også ved at tage form.
På klubaftenerne i september har vi brugt en del tid og kræfter på klargøring af det store anlæg samt Juniorbanen til den 5. oktober.
Målsætningen blev sat til kørsel på 2 spor, bygning af midlertidig bro, styr på kørestrøm og spor.
Det hele kom til at gå op i en højere enhed …
Vi blev klar!
Et arrangement som et ”Åbent Hus”, er på mange måder en kærkommen begivenhed.
Der bliver ryddet op i krogene, fundet ting og sager, lagt på plads osv.
Alt sammen noget det kniber med at finde tid til i det daglige.
Kommoderne med alle vores søm og skruer m.m. har fået monteret hjul under sig, så de kan skubbes ind under anlægget.
Det har givet masser af dejlig plads i gangen.
Nu kan vi komme forbi hinanden.
… Derfor besluttede vi at bygge et midlertidigt dobbelt spor, der hvor den lille banegård skal monteres mellem de to helixer og her i lørdags kørte det første tog en hel runde på anlægget.
KÆMPE tak til Anders og Rune for det store arbejde.
Opbygningen af perrontagene til den store banegård kører derudaf med montering og klargøring for lys m.m.
Test toget gør lige et lille ophold på stationen inden det skal ud på næste runde.
Z21 er nu installeret og fungerer perfekt. – En stor dag.
Vi kan nu køre fjernbetjent via appen på vores mobiltelefoner på en længere strækning.
Det ser sk... godt ud, stor tak til Anders og Rune for det store arbejde med strøm og ”Boosterne”.
Den sidste strækning af spor er nu monteret i og omkring Helixen op mod depotrummet. Som man kan se, er der masser af plads til de store armbevægelser, så det var en smal sag for den atletiske unge mand.
Og som altid skal der lige testes, kontrolleres og testes inden vi pakker det hele ind.
Med Z21’eren, ”Boosterne” og kørestrøm på plads, skal der monteres 4 midlertidige broer for at vi kan køre hele vejen rundt på anlægget.
Som den første og mest komplicerede, er denne vippebro over gangen ind til gangarealet i det midterste område blevet monteret.
De øvrige er ”kun” almindelige faste broer, og de ”venter” på den lille banegård.
Status på den lille banegård er et skridt frem og et ½ skridt tilbage. Det hele er testet og godkendt men nogle dioder, der ikke reagerede som de skulle, nødvendiggør en lille konstruktiv ændring af printet, heldigvis ikke en større opgave.
Det er lige før man bliver rundtosset af alle de spor, der snor sig ind i mellem hinanden. Imponerende ser det ud, det er næsten en skam at det hele skal gemmes væk i et bjerg…
Der er blevet arbejdet meget med elektronikken under bordet, hvor ”Boosterne”, kørestrøm og signalledningerne til boosterne er lavet færdige med div. fejlrettelser, som nu en gang følger med.
Vores Z21 er også næsten bragt i stand til at køre fjernbetjent via en app på vores mobiltelefoner m.v. – Vi er ved at være tæt på at kunne køre over en længere strækning.
Det ser vi meget frem til.
Til den store banegård er tagkonstruktionen til den store perron og de bærende profilelementer lavet færdige.
Nu skal der males, inden ledninger til lys m.m. og tag monteres.
Der er heldigvis også lidt tid til ferie…
Sporerne i den skjulte banegård tjekkes og kontrolleres for kørestrøm, løse skinner og hvad der nu ellers måtte være af småting inden næste etage monteres. Det bliver den lille banegård.
En lille konstruktiv ændring poppede lige op. Vi havde en lille sag med længde af rampen til rangerbjerg, der ikke fungerede optimalt og samtidigt skulle sporet tilpasses den vippebro over gangen ind til den bagerste del af anlægget. – Så der skulle lige et nyt fundament til.
Arbejdet med montering og samling af alle ledninger fra sporskifterne og IP-følere til den lille banegård skrider
planmæssigt frem og som altid gældende, mangler man bare lige det sidste.
Arbejdet med landskabsdekoreringen er blevet genoptaget efter at ”strøm afdelingen.” har givet grønt kørelys.
Området omkring den store station og remiseområdet er nu delt op rent forsyningsmæssigt og de 2 boostere er næsten klar til at forsyne kørestrøm til den del af anlægget.
Arbejdet med montering og samling af alle ledninger fra sporskifterne og IRF-følere til den lille banegård skrider planmæssigt frem.
Her arbejdes der på den ene halvdel med 10 sporskifter og den anden halvdel med 6 sporskifter står snart for skud.
Der begynder at komme nogle tog på banen efterhånden. Nogle medlemmer kommer i weekenden og kører lidt med tog samt ser film.
- Ja, den er go’ nok. Vi kan køre. Lørdag den 10. februar blev der kørt på noget af anlægget, men dog i miniformat. Anders, Andreas og Niels havde tog med for ligesom at vise den spæde start på kørsel på anlægget.
Der blev kørt fra værksted og ud på broen i HULEN – klubbens opholdsstue. Ude på anlægget bliver der kørt fra vestsidens dobbelt hovedspor og ind på stationen.
Vi havde en god dag og det så rigtig godt ud!
På klubaftenerne har vi brugt en del krudt på at diskutere, hvordan vi bedst kan etablere en lille bane med selvkørende biler på vores anlæg.
Vi er blevet imponeret over et nyt system, Viessmann Car Motion, som har rigtig mange spændende faciliteter.
Vi har bestemt os for at arbejde videre med dette system.
Mere følger…
Efter der er kommet styr på strømsituationen i remiseområdet, er vi så småt gået i gang med at lave lys både udenfor og indenfor i remiserne.
Ligeledes er et lille sjovt projekt med at lave ”arbejdslyde” til remiserne startet. En fin opgave som et par af medlemmer hygger sig med.
Arbejdet med montering og samling af alle ledninger fra sporskifterne ved den store banegård og remiseområdet er nu ved at være færdigt.
Det næste, der nu skal ske, er at kabler med stik til den store kontrolpult monteres i mufferne.
Et stort stykke arbejde under bordet er klaret.
Der arbejdes ihærdigt for at få hele området omkring den store station og remiseområdet gjort køreklart.
Området skal bl.a. deles op rent forsyningsmæssigt, 2 boostere klarer forsyningen af kørestrøm.
Dette arbejde er næsten færdigt.
Der har også været tid til en lille køredag.
Tørsten efter at se noget tog trille fik overhånd – og så skulle der køres med tog! - Stor succes.
Således blev den akutte køretrang tilfredsstillet efter en stund og det almindelige banebyggeri kom i gang.
Der blev ikke lavet så meget på anlægget i december, udover almindelig oprydning og lidt små opgaver rundt omkring. Størst fokus var rettet mod måske den vigtigste begivenhed i løbet af året, nemlig vores julekomsammen…
… Og årets julekomsammen blev atter en succes med 12 deltagere. Vi hyggede os gevaldigt og nød maden, som vi hver især havde medbragt til lejligheden samt det gode kammeratskab. Den musikalske underholdning gjorde sit til, at julestemningen indfandt sig i klubben. – Stor tak til Benny og Hans Jørgen.
Vi afsluttede med en gang risalamande. Og mandelgaven var virkelig fin – en godstankvogn fra
JAF lavet af DECAS. – Tak til Andreas for den flotte gave.
Herefter var der dømt juleferie.
Arbejdet med at løse strømlus og andre fejl kørte på skinner og nu kan der køre tog på store dele af sporene omkring den store banegård.
Så nu kan vi komme videre med opbygningen af landskaber m.m.
Det bliver spændende.
Den lille banegård bagerst i anlægget er også kommet et godt stykke videre. Diverse ledninger til skiftespor er nu trukket og de bærende lister skal lige justeres lidt i forhold til motorerne til skiftesporene.
Dernæst skal al den øvrige el udrustning monteres sammen med kørestrøm og IR følere, Så der ligger et stykke arbejde forude. Når det er på plads, kan arbejdet med de sidste spor, broer og smalsporet komme videre.
Henning har de sidste klubaftener været ved at gennemgå alle vore kasser under anlægget. I første omgang blev der er lavet en opdeling på 6 paller.
Næste opgave var så at få lavet en oversigt over, hvad vi har af elartikler. Det har krævet en gennemgang af temmelig mange kasser foretaget af elkyndige - dvs. Gert og Benny – med henblik på sortering hhv. bortskaffelse.
Desuden har Henning udarbejdet en mere detaljeret oversigt over, hvad der ligger på disse paller.
Resultat, vi har fået meget bedre plads.
Stor tak til Henning, Andreas og Flemming.
Vi har op til Åbent Hus i weekenden den 30. september og 1. oktober arbejdet intenst på at få remisseområdet og en del af hoved sporet omkring den store banegård gjort køreklar, således vi kunne vise kørende tog til arrangementet.
En kortslutning et eller andet sted drillede os, den er fundet nu, om end fejlen er lidt større end først antaget. Vi forventer at være kørende meget snart.
Derudover arbejder vi på at sikre sporene med sidebarrierer på de skjulte spor i Helixerne m.m. Dette skal vi gerne have afsluttet inden vi ”pakker” det hele ind i landskaber.
Et andet område, der arbejdes meget på for tiden, er den del af anlægget, der ligger over den skjulte banegård. Her kommer der en mindre banegård med lidt rangerområde og diverse bygninger.